دانلود تحقیق مراعات آداب و رسوم اجتماعي
درج شده در دسته بندی و برچسب عمومی » آموزشی
مراعات آداب و رسوم اجتماعي
معلم بايد مراعات آداب و رسوم اجتماعي را بنمايد چرا كه بسياري از سعادتهاياجتماعي مرهون ادب و مراعات آداب و رسوم اجتماعي است و در زندگي رمزي استبراي توفيقات. يك معلم تا خوب مؤدب نباشد قادر نخواهد بود شاگرداني مؤدب تحويلجامعه بنمايد.
روانشناسان اصطلاح «كوچكهاي بزرگ» را بعضاً بكار ميبرند و معتقدند گاهياوقات چيزهايي به نظر انسان كوچك ميآيد ولي همين كوچكها در كوبيدن و يا مطرودساختن بشر نقش بزرگي پيدا ميكنند. در دين مبين اسلام نيز در اين زمينه دقت شدهاست. محدثين ما، در كتب روائي خود بخشي با عنوان آداب معاشرت دارند كه در آن نحوةمعاشرت با مردم را آوردهاند.
انسان بايد از هر لحاظ مودب باشد. بحث را از زبان شروع ميكنيم.
– اولاً: زبان نبايد ركاكت داشته باشد، يعني فحاشي، تمسخر و نيش نبايد بر زبانجاري شود.
– ثانياً: زبان بايد داراي تلطّف باشد.
افبما رحمة من اللّه لنت لهم ولو كنت فظّاً غيظ القلب لانفضّوا من حولك (آل عمران،159)
قرآن كريم ميفرمايد كه معلم نبايد با خشونت صحبت كند بلكه با نرمي و مهربانيبايد سخن بگويد و خطاب به معلّم اوّل – پيامبر اكرم (ص) – فرموده است كه، پيغمبراكرم(ص) اگر داراي زباني خشن بود، اعراب دوران جاهليت از اطرافش پراكنده ميشدند،هرچند قرآن حق است.
– ثالثاً: معلّم بايد خوب سخن بگويد و لحن گفتار و انتخاب لغاتش بايد متعارفباشد.
– رابعاً: خوب سخن بگويد و سخن خوب نيز، فحاشي، تمسخر و نيش زدن در اسلامگناهي بزرگ است، آنقدر بزرگ كه قرآن در مورد آن ميفرمايد:
ويل لكل همزة لمزة (همزة، 1)
براي درك بزرگي گناه فحاشي توجّه كنيد كه يكي از ملازمين حضرت امامصادق (ع) چه ميگويد: «با امام صادق (ع) از كوچهاي عبور ميكرديم. غلام من از ما عقبماند. او را صدا زدم، جواب نداد. بار دوم صدا كردم، باز هم جوابي نشنيدم و پس ازسوّمين مرتبه عصباني شدم و خطاب به او گفتم: «يابن فاعله.» امام تا اين سخن را شنيد، ازشدت ناراحتي، دست خود را به كمر گرفتند (يعني اي رفيق! كمر مرا شكستي) و فرمودند:«چه گفتي؟ چرا فحاشي كردي.» من خود را با ختم و عرض كردم: «يابن رسول اللّه! پدر ومادر اين غلام هندو بودند و مسلمان نبودند.» امام فرمودند: «من كاري به پدر و مادر اوندارم، از تو ميپرسم كه چرا فحاشي كردي. تو ديگر حق امد و رفت با من را نداري.» پس ازآن ماجرا تا هنگامي كه آن حضرت زنده بودند، اجازه ندادند با ايشان رابطه داشته باشم.»
از اينكه اشاره كرديم بالاتر، نقل شده است كه در صدر اسلام، يهوديهاي متقلّببراي استهزاء پيامبر (ص) تباني كردند. گويا پيامبر (ص) همراه عايشه در مسجد نشستهبودند. يهودي اوّل وارد شد و خطاب به پيامبر (ص) گفت: «السلام عليكم» (سلام عليكم) بهمعني «درود بر تو» است و «سام عليكم» به معني (شمشير و مرگ بر تو) ميباشد.پيامبر(ص) و عايشه متوجّه شدند كه يهودي فحاشي كرده است. در جواب، پيامبر (ص)فرمودند: «عليكم». يهودي دوم و سوم هم كه داخل شدند همان كلمه را گفتند و پيامبر نيزجواب سابق را.
معلم بايد مراعات آداب و رسوم اجتماعي را بنمايد چرا كه بسياري از سعادتهاياجتماعي مرهون ادب و مراعات آداب و رسوم اجتماعي است و در زندگي رمزي استبراي توفيقات. يك معلم تا خوب مؤدب نباشد قادر نخواهد بود شاگرداني مؤدب تحويلجامعه بنمايد.
روانشناسان اصطلاح «كوچكهاي بزرگ» را بعضاً بكار ميبرند و معتقدند گاهياوقات چيزهايي به نظر انسان كوچك ميآيد ولي همين كوچكها در كوبيدن و يا مطرودساختن بشر نقش بزرگي پيدا ميكنند. در دين مبين اسلام نيز در اين زمينه دقت شدهاست. محدثين ما، در كتب روائي خود بخشي با عنوان آداب معاشرت دارند كه در آن نحوةمعاشرت با مردم را آوردهاند.
انسان بايد از هر لحاظ مودب باشد. بحث را از زبان شروع ميكنيم.
– اولاً: زبان نبايد ركاكت داشته باشد، يعني فحاشي، تمسخر و نيش نبايد بر زبانجاري شود.
– ثانياً: زبان بايد داراي تلطّف باشد.
افبما رحمة من اللّه لنت لهم ولو كنت فظّاً غيظ القلب لانفضّوا من حولك (آل عمران،159)
قرآن كريم ميفرمايد كه معلم نبايد با خشونت صحبت كند بلكه با نرمي و مهربانيبايد سخن بگويد و خطاب به معلّم اوّل – پيامبر اكرم (ص) – فرموده است كه، پيغمبراكرم(ص) اگر داراي زباني خشن بود، اعراب دوران جاهليت از اطرافش پراكنده ميشدند،هرچند قرآن حق است.
– ثالثاً: معلّم بايد خوب سخن بگويد و لحن گفتار و انتخاب لغاتش بايد متعارفباشد.
– رابعاً: خوب سخن بگويد و سخن خوب نيز، فحاشي، تمسخر و نيش زدن در اسلامگناهي بزرگ است، آنقدر بزرگ كه قرآن در مورد آن ميفرمايد:
ويل لكل همزة لمزة (همزة، 1)
براي درك بزرگي گناه فحاشي توجّه كنيد كه يكي از ملازمين حضرت امامصادق (ع) چه ميگويد: «با امام صادق (ع) از كوچهاي عبور ميكرديم. غلام من از ما عقبماند. او را صدا زدم، جواب نداد. بار دوم صدا كردم، باز هم جوابي نشنيدم و پس ازسوّمين مرتبه عصباني شدم و خطاب به او گفتم: «يابن فاعله.» امام تا اين سخن را شنيد، ازشدت ناراحتي، دست خود را به كمر گرفتند (يعني اي رفيق! كمر مرا شكستي) و فرمودند:«چه گفتي؟ چرا فحاشي كردي.» من خود را با ختم و عرض كردم: «يابن رسول اللّه! پدر ومادر اين غلام هندو بودند و مسلمان نبودند.» امام فرمودند: «من كاري به پدر و مادر اوندارم، از تو ميپرسم كه چرا فحاشي كردي. تو ديگر حق امد و رفت با من را نداري.» پس ازآن ماجرا تا هنگامي كه آن حضرت زنده بودند، اجازه ندادند با ايشان رابطه داشته باشم.»
از اينكه اشاره كرديم بالاتر، نقل شده است كه در صدر اسلام، يهوديهاي متقلّببراي استهزاء پيامبر (ص) تباني كردند. گويا پيامبر (ص) همراه عايشه در مسجد نشستهبودند. يهودي اوّل وارد شد و خطاب به پيامبر (ص) گفت: «السلام عليكم» (سلام عليكم) بهمعني «درود بر تو» است و «سام عليكم» به معني (شمشير و مرگ بر تو) ميباشد.پيامبر(ص) و عايشه متوجّه شدند كه يهودي فحاشي كرده است. در جواب، پيامبر (ص)فرمودند: «عليكم». يهودي دوم و سوم هم كه داخل شدند همان كلمه را گفتند و پيامبر نيزجواب سابق را.
جهت دیدن جزئیات بیشتر روی ” تحقیق مراعات آداب و رسوم اجتماعي ” و جهت
پرداخت و دریافت فایل ” کلیک کنید.
تحقیق آداب و رسوم اجتماعي , دانلود تحقیق در مورد آداب و رسوم اجتماعي , مقاله در مورد آداب و رسوم اجتماعي , تحقیق آماده در مورد آداب و رسوم اجتماعي , پاورپوینت آداب و رسوم اجتماعي , پروژه در مورد آداب و رسوم اجتماعي , تحقیق در مورد آ,,,
فایل های مرتبط:
- پاورپوینت درس دوم عربی هفتم
- پاورپوینت اداب و رسوم بومی محلی استان لرستان
- پاورپوینت آداب معاشرت
- درس آداب دوستی مطالعات کلاس ششم ابتدایی
- پروپوزال رشته علوم اجتماعي جامعه شناسي
- تحقیق آزادى اعتصاب
- پاورپوینت درس چهاردهم ادبیات داستانی پایه دهم
- تحقیق مفهوم دولت
- تحقیق اصول استقرار پاتیل ذوب از LP به روی برج پاتیل گردان
- پاورپوینت درس چهاردهم مبانی علوم و فنون ادبی
- جزوه درس عربی پیش دانشگاهی
- نمونه سوال درس عربی پیش دانشگاهی
- تحقیق تربيت از ديدگاه اسلام
- تحقیق مفهوم برنامه ريزي
- پروپوزال روش تحقیق روانشناسی بالینی در مورد تاب آوری
- پاورپوینت درس سوم فارسی کلاس نهم
- پاورپوینت درس هفتم فارسی کلاس نهم
- پاورپوینت درس 1 فارسی هشتم
- تحقیق قانون اساسی دولت موقت
- پاورپوینت رنگ آمیزی تیرها و ستونها