پاورپوینت درس هفتم تاریخ کلاس یازدهم

دانلود پاورپوینت درس هفتم تاریخ کلاس یازدهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس یازدهم

هدف
آشنایی با علل، آثار و نتایج برخی از تحولات عصر خلافت عباسی
استقرار و تثبیت خلافت عباسی در زمان سفاح:
 ابومسلم و سپاهیانش پس از ورود به کوفه، با ابوالعباس سَفّاح به عنوان خلیفه مسلمانان بیعت کردند. عباسیان برای توجیه حقانیت و مشروعیت خلافت خویش، بر خویشاوندی و پیوندی که از طریق عباس بن عبدالمطلب با پیامبر داشتند، تأکید می‌کردند. آنان خود را مصداق اهل‌بیت و شایسته جانشینی رسول خدا می دانستند. ازاین رو، سَفّاح در ابتدای خلافتش مدعی شد که جانشینی پیامبر، حق خاندان او بوده، ولی امویان آن را به زور غصب کردند و اکنون حق به حق‌دار رسیده است.
 تثبیت خلافت عباسی در زمان خلافت منصور
پس از سَفّاح (ح 132-136 ق)، برادرش منصور (ح 136 – 158 ق)، به خلافت رسید. دومین خلیفه عباسی نقش زیادی در تحکیم و تثبیت حکومت عباسیان داشت.
اقدامات منصور: وی نخست، عموهایش را که مدعی جانشینی سفاح بودند، از همه مناصب مهمی که داشتند خلع کرد و دبیر آنان، ابن مُقَفّع (روزبه ایرانی) را که متفکری شجاع و مترجم کتاب هایی از زبان پهلوی به عربی بود، به قتل رساند.
او سپس ابومسلم را با وجود خدمات بزرگی که به عباسیان کرده بود، ناجوانمردانه کشت؛ زیرا نگران نفوذ و قدرت فراوان فرمانده سیاه‌جامگان بود. منصور همچنین قیام دو تن از علویان و نیز قیام های پردامنه ای را که در اعتراض به قتل ابومسلم در ایران صورت گرفت، بی رحمانه سرکوب کرد.
یکی از اقدامات مهمی که منصور در جهت تحکیم و تثبیت خلافت خاندان خود انجام داد، بنای شهر بغداد  به عنوان پایتخت عباسیان بود. این شهر در مکانی نزدیک تیسفون، پایتخت ساسانیان و بر اساس سنت شهرسازی ایران باستان ساخته شد. صدها معمار، نجّار، آهنگر و کارگر که اغلب ایرانی بودند، در بنای بغداد مشارکت داشتند.
بدین‌گونه با از میان برداشتن رقیبان و مخالفان داخلی، بنای پایتخت جدید و پایه‌ریزی تشکیلات سیاسی  اداری منظم در زمان منصور، خلافت عباسیان استوار شد و تمام سرزمین های اسلامی به استثنای اَندُلُس تحت فرمان آن درآمد.
الف) دورۀ نیرومندی و شکوفایی (132 – 232 ق):
ویژگی‌های این دوره: در این دوره که صد سال نخست حکومت عباسیان را شامل می شود، خلفا از قدرت و نفوذ فوق العاده ای برخوردار بودند و توانستند تا حد زیادی یکپارچگی قلمرو خلافت حفظ کنند و قیام ها و شورش‌های مختلف را سرکوب کنند. آنان همچنین بر امور سیاسی، نظامی، اداری و دینی نظارت و سیطره کامل داشتند؛ حاکمان ولایات، فرماندهان نظامی، وزیران و بسیاری دیگر از کارگزاران حکومتی را عزل و نصب می‌کردند و دستور به جنگ و صلح می‌دادند. همه خلفای این دوره قدرتمند بودند، اما منصور، هارون الرشید و مأمون به مراتب قدرت و تأثیرگذاری بالاتری در تاریخ این سلسله داشتند …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس هفتم تاریخ کلاس یازدهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس هفتم تاریخ یازدهم , دانلود پاورپوینت یازدهم با موضوع درس هفتم تاریخ , پاورپوینت کلاس یازدهم در مورد درس هفتم تاریخ , پاورپوینت کلاس یازدهم , پاورپوینت پایه یازدهم درس هفتم تاریخ , دانلود پاورپوینت آموزشی کلاس یازدهم درس هفتم تاریخ,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر