پاورپوینت درس یازدهم جغرافیا پایه یازدهم

دانلود پاورپوینت درس یازدهم جغرافیا پایه یازدهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس یازدهم

1- الف) برداشت شما از واژه  قدرت چیست؟ چند مثال درباره  قدرت یک فرد یا گروه اجتماعی بیان کنید.
ب) به نظر شما، آیا عوامل جغرافیایی مانند موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و منابع طبیعی می توانند بر قدرت یک گروه اجتماعی یا ملت تأثیری داشته باشند؟ مثالی ذکر کنید.
نتایج گفت وگوها را به طور خلاصه روی کاغذ بنویسید. سپس در پایان درس دوباره آنها را مرور کنید.
تعریف ژئوپلیتیک
امروزه این اصطلاح جغرافیایی در اخبار و موضوعات سیاسی، روابط سیاسی و بین المللی، مذاکرات یا رقابت ها و کشمکش های سیاسی، زیاد به کار می رود.
صاحب نظران از ژئوپلیتیک و موضوع آن تاکنون تعاریف گوناگونی داده اند و در این باره اتفاق نظری وجود ندارد. اصطلاح ژئوپلیتیک از دو واژه ّ «ژئو» مخفف ژئوگرافی به معنای جغرافیا و واژه «پلیتیک» به معنای سیاست ترکیب شده است. برخی آن را معادل «سیاست جغرافیایی» در نظر گرفته اند که البته مورد قبول همه نیست.
در اینجا برای فهم موضوع ژئوپلیتیک، از تعریف و مدلی که یک جغرافیدان سیاسی ایرانی آن را وضع کرده است، استفاده می کنیم:
«ژئوپلیتیک شاخه ای از دانش جغرافیای سیاسی است که با موضوع قدرت و ارتباط آن با جغرافیا و سیاست سر وکار دارد و روابط متقابل این سه عنصر را مطالعه می کند.
به مدل توجه کنید؛ در سمت چپ آن، دو عنصر جغرافیا و سیاست را مشاهده می کنید.
شما در درس  9از طریق مثال های متعدد باتأثیرات متقابل جغرافیا و سیاست آشنا شدید.
همانطور که می بینید، در این مدل عنصر «قدرت» به رابطه متقابل جغرافیا و سیاست اضافه شده است؛ زیرا جوهره ژئوپلیتیک را«قدرت» تشکیل می دهد.
اکنون بیایید برای فهم بهتر موضوع ژئوپلیتیک، اجزا یا عناصر این مدل را بیشتر بررسی کنیم.
قدرت
تعریف قدرت درادبیات زبان فارسی:
در فرهنگ فارسی، قدرت به معنای داشتن توانایی است. قدرت به توان و استعداد انسان برای انجام دادن کاری که مطلوب اوست، گفته می شود. در زبان فارسی واژه های مترادف با قدرت یا مفهوم آن زیادند؛ مانند نفوذ، توانایی، اقتدار، حکم، فرمان و دستور.
تعریف قدرت درمباحث سیاسی واجتماعی:
در مباحث اجتماعی و سیاسی، از قدرت با تعابیری چون کنترل دیگران یا نفوذ داشتن روی آنها، سلطه و توانایی مجبور کردن دیگران به فرمانبرداری، یاد شده است.
برخی از اندیشمندان معتقدند که قدرت طلبی و تمایل به داشتن قدرت از خصوصیات و تمایلات طبیعی بشر است.
انواع قدرت:
به طورکلی، هر فرد و گروه انسانی برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود باید قدرت داشته باشد. بنابراین، برحسب شرایط و اهداف و خواسته ها انواع قدرت وجود دارد: قدرت جسمانی، قدرت علمی، قدرت اقتصادی، قدرت هنری و قدرت سیاسی.
رابطة قدرت و سیاست
تعریف سیاست:
سیاست عبارت است از علم اداره یک کشور یا حکومت داری.
تعریف بازیگران سیاسی:
سیاست مداران، حکومت ها، نهادها و سازمان های بین المللی همه در پی دستیابی به قدرت اند تابتوانند از آن برای رسیدن به اهداف، آرمان ها و خواسته های خود استفاده کنند.به این افرادو گروه ها بازیگران سیاسی گفته می شود …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس یازدهم جغرافیا پایه یازدهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس یازدهم جغرافیا یازدهم , دانلود پاورپوینت یازدهم با موضوع درس یازدهم جغرافیا , پاورپوینت کلاس یازدهم در مورد درس یازدهم جغرافیا , پاورپوینت کلاس یازدهم , پاورپوینت پایه یازدهم درس یازدهم جغرافیا , دانلود پاورپوینت آموزشی کلاس یازدهم,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر