پاورپوینت درس شانزدهم تاریخ دهم

دانلود پاورپوینت درس شانزدهم تاریخ دهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس دهم

هنر و معماری، نه فقط جلوه گاه ذوق و ظرافت و حس زیبایی شناسی هنرمندان است، بلکه مُعَرِّف اندیش هها، باورها و ارز شهای مورد قبول جامعه نیز هست. در این درس، شما با بررسی وضعیت هنر و معماری ایران در عصر باستان، ویژگی های برجستۀ آن وخلاقیت ها و ابتکارات ایرانیان در این عرصه را شناسایی و ارزیابی می نمایید.
از دورۀ مادی، آثار هنری مختلفی به دست آمده که نشان می دهد هنرمندان مادی درفلزکاری، جواهرسازی و سفالگری مهارتِ درخورتوجّهی داشته اند.بدون شک، هنر مادی متکی بر تجربیات ودستاوردهای هنری بومیان غرب فلات ایران بوده است که قر نها پیش از مادی هادر این منطقه می زیسته اند و صاحب تمدن درخشانی بوده اند.
دستاوردهای حکومت مادی در عرصۀ معماری نیز قابل توجه است. در این دوره، قلعه ها، کاخ ها و شهرهایی ساخته شد. مادی ها در قلعه سازی تبحر زیادی داشتند و برای مقابله با دشمنان خارجی خود به ویژه آشوریان، قلعه های مستحکمی ساختند.
پایتخت مادی ها شهر هگمتانه،همدان امروزی، بود که یونانیان به آن اکباتان می گفتند. این شهر از هفت قلعۀ تو در تو تشکیل شده بود که هر قلعه رنگ نمادین خاصّی داشت. از دیگر شهرهای این دوره،می توان بیستون، اسپدانه(اصفهان)و کنگاور را نام برد.
در دوران هخامنشی، هنر و معماری ایران به سبب ثبات وآرامش، رونق اقتصادی و حمایت پادشاهان، به اوج شکوفایی رسید. از سرزمین های پهناور حکومت هخامنشی به ویژه پاسارگاد، تخت جمشید و شوش، آثار قابل توجهی از معماری،هنرهای تزیینی وابسته به معماری، نقش برجسته های سنگی و شاهکارهای مهم هنری دیگر برجا مانده است.
نمونه هایی از آثار سفالین، فلزی، سنگی و مانند آنها که از این مکا نهای تاریخی به دست آمده، امروزه زینت بخش موز ه های ایران وجهان است.
یکی ا ز ویژگی های مهم هنر و معماری هخامنشی، تأثیرپذیری از دستاوردهای هنری اقوام و ملت های تابع آن حکومت بودکه پیشینۀ تمدنی درخشانی داشتند
پادشاهان هخامنشی به طور گسترد ه از مهارت و استادی هنرمندان و معماران سرزمین های قلمرو تحت فرمان خود استفاده می کردند.
در این دوره، تجربیات و سبک های هنری اقوام غیرایرانی باشیو ه های بومی ترکیب شد و هنری به وجود آمد که کاملا تازگی داشت و روح هنر ایرانی بر آن حاکم بود …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس شانزدهم تاریخ دهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس شانزدهم تاریخ دهم , دانلود پاورپوینت دهم با موضوع درس شانزدهم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم در مورد درس شانزدهم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم , پاورپوینت پایه دهم درس شانزدهم تاریخ , دانلود پاورپوینت آموزشی کلاس دهم درس شانزدهم تاریخ , درس , ,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر