پاورپوینت درس پنجم تاریخ دهم

دانلود پاورپوینت درس پنجم تاریخ دهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس دهم

جلگه ها و دشت های پیرامون رودهای بزرگ در هند و چین در جنوب و شرق آسیا نیز زادگاه تمدن های کهنی بودند. در این درس شما با مطالعۀ رویدادهای مهم تاریخ هند و چین باستان، انتظار می رود دستاوردهای برجستۀ تمدنی این کشورها راشناسایی و تأثیرات فرهنگی آنها را بر سایر تمدن ها بیان کنید.
سرزمین پهناور هند دارای تاریخ و تمدن کهن و پرباری است. هندِ باستان، سرزمین پهناور و متنوع، شامل هندوستان، بنگلادش و بخش وسیعی از پاکستان امروزی بوده است.
کاوش های باستان شناسی در اوایل سدۀ بیستم نشان داد که در حدود 5 هزار سال پیش،تمدن پیشرفته ای در کنار رود سند وجود داشته است.
باستان شناسان پس از سال ها حفاری و کاوش، بقایای شهرهای بزرگ و پرجمعیت موهِنجودارو و هاراپا واقع در پاکستان را کشف کردند. در فاصلۀ بین این دو شهرباستانی نیز ده ها سکونتگاه کوچک تر از خاک بیرون آورده شد.
یافته های باستان شناسی نشان داده است که ساکنان متمدن درۀ سند، شهرهای خود را بر اساس نقشه ای دقیق و معماری تقریباً یکسانی ساخته بودند
آنان خیابان ها و معابر اصلی و فرعی را با پهنای معینی طراحی نموده که یکدیگر را قطع می کردند. همچنین ساختمان هارا با معماری همسان و آجرهایی به اندازه های مشخص بنامی کردند. در شهرهای موهنجودارو و هاراپا چندین بنای عمومی وجود داشت که به عنوان پرستشگاه، حمام، انبارغلّه و … مورد استفاده قرار می گرفت. این شهرها همچنین مجهز به شبکۀ فاضلاب بودند.
تمدن سند به کشاورزی متکی بود و ساکنان این منطقه در جلگه های آبرفتی و حاصلخیز اطراف رود سند به کشت محصولاتی چون گندم، جو و پنبه و پرورش دام به ویژه گاومیش  می پرداختند. همچنین نشانه هایی از رواج صنعت سفالگری و نساجی در آن منطقه به دست آمده است. وجودبرخی اشیای متعلق به مراکز تمدنی ایران و بین النهرین درکشفیات موهنجودارو و هاراپا، نشان می دهد که این مراکزبا یکدیگر داد و ستد داشته اند …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس پنجم تاریخ دهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس پنجم تاریخ دهم , دانلود پاورپوینت دهم با موضوع درس پنجم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم در مورد درس پنجم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم , پاورپوینت پایه دهم درس پنجم تاریخ , دانلود پاورپوینت آموزشی کلاس دهم درس پنجم تاریخ , درس , کتاب , ,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر