پاورپوینت درس دوازدهم تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم

دانلود پاورپوینت درس دوازدهم تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس یازدهم

هدف
آشنایی با علل، آثار و نتایج مهم‌ترین تحولات و دستاوردهای فکری و فرهنگی جامعه ایرانی را در عصر مغول – تیموری
دین مغولان قبل از حمله به ایران
مغولان در آغاز پیرو آیینی ساده موسوم به  شمنی بودند که زیر نظر روحانیانی با عنوان شَمَن اداره می‌شد. پیروان این آیین، مجموعه‌ای از مظاهر طبیعی را ستایش می‌کردند و هرچند به خدای بزرگ اعتقاد داشتند، اما خداپرستی آنان ناقص بود.
اقوام مغول به اقتضای زندگی در صحرا نسبت به مسائل دینی چندان تعصبی نداشتند و با پیروان دین‌های دیگر با ملایمت برخورد می کردند. این مدارای اعتقادی (تسامح و تساهل)، هر چند از روی آگاهی نبود و بیشتر متأثر از شرایط زندگی آنها بود، اما در پذیرش دین‌های مختلف از سوی فرمانروایان و بزرگان مغولی تأثیر بسزایی داشت. تسامح و تساهل دینی مغولان باعث شد که پیروان دین‌های گوناگون در میان آنان به تبلیغ دین خود بپردازند. بزرگان ایرانی، شامل دیوانسالاران، عالمان و مشایخ صوفی به خوبی از این موقعیت برای مسلمان کردن ایلخانان و امیران مغول بهره بردند.
وضعیت پیروان مذاهب و فرق اسلامی پس از حمله مغول به ایران
در دوران پس از هجوم مغول به ایران، پیروان مذاهب و فرق اسلامی به خصوص اهل تسنن، شیعیان و صوفیان، اختلاف و رقابت گذشته خود را کنار گذاشتند و متحد و یکدل برای مسلمان شدن مغول‌ها تلاش کردند.
اسلام آوردن مغولان، یکی از رویدادهای مهم دوره ایلخانان بود؛ زیرا 1- در نتیجه هم‌نوایی دین و دولت و برتری شریعت اسلامی بر یاسای چنگیزی، حکومت ایلخانی ماهیت ایرانی  اسلامی یافت و 2- موجب شد که مردم نسبت به آن احساس بیگانی کمتری بکنند. 3- همچنین با با مسلمان شدن مغول‌ها، نفوذ و قدرت ایرانیان در دربار ایلخانان و اداره حکومت بیش از پیش افزایش یافت و 4- زمینه برای بازسازی ایران و انجام اصلاحاتی در امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم آمد.
در دوره ایلخانان به ویژه به دنبال کوشش‌های علمی و فرهنگی خواجه نصیرالدین توسی، تشیع در ایران گسترش یافت. در آن زمان، نفوذ مذهب شیعه به حدی رسید که ایلخان اُلجایتو، پسر و جانشین غازان به آن مذهب گروید …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس دوازدهم تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس دوازدهم تاریخ معاصر ایران یازدهم , دانلود پاورپوینت یازدهم با موضوع درس دوازدهم تاریخ معاصر ایران , پاورپوینت کلاس یازدهم در مورد درس دوازدهم تاریخ معاصر ایران , پاورپوینت کلاس یازدهم , پاورپوینت پایه یازدهم درس دوازدهم تاریخ معاصر,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر