پاورپوینت درس جغرافیا علمی برای زندگی بهتر جغرافیای ایران پایه دهم

دانلود پاورپوینت درس جغرافیا علمی برای زندگی بهتر جغرافیای ایران پایه دهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس دهم

طی سالهای گذشته، مطالبی درباره محیط پیرامون خود و سایر مکان ها خوانده اید.
 اطلاعات مربوط به کره زمین، مانند زیست گاه های مختلف، آب وهوا، رودها و کوه ها و حتی مسائل مربوط به آداب و رسوم و سنت ها که به ما کمک می کند دانش ما از محیط پیرامون و سایر مکان ها افزایش یابد.
آیا شناخت محیط در جهت بهبود کیفیت زندگی انسان نقشی داشته است؟
طاق شاه عباسی  سدی با 25 متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می‌کشید، بلکه به مدت ۵۵۰ سال هم به عنوان بلند‌ترین سد در جهان شناخته می‌شد که در30کیلومتری شرق شهرطبس قرار دارد.
طاق عباسی:سد تأخیری عباسی(برای مطالعه)
نماد نبوغ و خلاقیت ایرانی
در ادامه دره‌ی سردر در ۳۰ کیلومتری شرق شهر طبس و ۵ کیلومتری روستای توریستی خرو و در مسیر چشمه آبگرم حمام مرتضی‌علی به طاق زیبای عباسی برخورد می‌کنیم  که قدمت طاق آن ۴۵۰ سال هست و در زمان شاه عباس بازسازی شده و میان دو کوه نزدیک به هم ساخته شده و بنایی آجری است که در قسمت بالا و یا تاج آن سنگ به کار رفته است.
 سد تأخیری عباسی یکی از نمونه‌های عالی خلاقیت، دوراندیشی و سخت‌کوشی ایرانی است. این سد ۲۵ متری که در میان مردم محلی به طاق عباسی معروف است، یک نمونه بی‌نظیر توسعه پایدار محسوب می‌شود.ایرانیان در دره‌های تنگ، سدها را روی طاق‌های آجری احداث می‌کردند که بدین‌‌ترتیب نیاز به سیستم انحراف در حین احداث مرتفع می‌گردد. این روش خلاقانه با کارکرد کاهش بیشینه سیلاب سیلاب در سد عباسی ترکیب شده است. سیلاب‌ها با دوره بازگشت ۱۰ سال از زیر طاق بصورت آزادانه عبور می‌کنند. در سیلاب‌های بزرگ‌تر، مقداری از حجم سیلاب در پشت سد ذخیره می‌شود، به این ترتیب طی صدها سال، سد عباسی، شهر طبس را در مقابل سیلاب‌های رودخانه نهرین حفاظت نموده است.
با توجه به اینکه به علت موقعیت خروجی سد، رسوب در پشت سد ذخیره نمی‌شود، می‌توان انتظار داشت که برای هزاران سال، این سازه بی‌نظیر بدون نیاز به تعمیر و نگهداری و مدیریت، کارکرد اصلی خود را به انجام برساند.
نکته مهم آنست که اگر امروز براساس آخرین دستاوردهای مهندسی سد و سیلاب، سدی برای کنترل سیلاب رودخانه نهرین احداث شود، مشخصات آن بسیار به سد عباسی نزدیک خواهد بود.
سد کریت یا طاق شاه عباسی (برای مطالعه)
سد کریت یا کوریت یک سد تاریخی است که در شهرستان طبس است در 25 کیلومتری جاده طبس ،دیهوک واقع است .این سد که در سال1350 میلادی احداث گردیده.باارتفاع 60 متر تا اوایل قرن بیستم بلندترین سد جهان بوده است.
این سد قدیمی ترین و بزرگترین سد قوسی جهان برای مدت 550سال بوده است این سد با عرض تاج یک متر هنوز هم عنوان نازکترین سد جهان را به خود دارد
از نکات جالب و قابل توجه این است که حتی سال 1357 که در طبس زلزله رخ می دهد که این زلزله با شدت 7/7 ریشتر و حد اکثر شتاب 0/75 گرم موجب خسارت جدی به سد نشده است
سد مذکور در تاریخ 20 اسفند سال 1379 به شماره 3525 در لیست اثار باستانی ایران قرار گرفته است
رئیس اسبق کمیته بین المللی سد های بزرگ سد کریت را از شگفت اور ترین درست اورد های بشر در مهندسی سد در قرون وسطی بر شمرده است .
از 2000 سال پیش تا اوایل قرن بیستم ،بلندترین سدهای  قوسی جهان(ایزد خواست فارس.کبار قم. کریت طبس) در ایران احداث شده بودند …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس جغرافیا علمی برای زندگی بهتر جغرافیای ایران پایه دهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس جغرافیا علمی برای زندگی بهتر جغرافیای ایران دهم , دانلود پاورپوینت دهم با موضوع درس جغرافیا علمی برای زندگی بهتر جغرافیای ایران , پاورپوینت کلاس دهم در مورد درس جغرافیا علمی برای زندگی بهتر جغرافیای ایران , پاورپوینت کلاس دهم , پاورپوین,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر