پاورپوینت درس دوازدهم تاریخ دهم

دانلود پاورپوینت درس دوازدهم تاریخ دهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس دهم

بررسی اوضاع اجتماعی گذشته، موضوعی جالب و درخور اهمیت است؛ چراکه مردم و جامعه، از ارکان اساسی هر تمدن و یاکشوری محسوب می شوند. در این درس، شما با بررسی وضعیت و موقعیت قشرها و طبقات جامعه در دوران باستان، شرایط نظام اجتماعی و روابط حاکم بر آن را ارزیابی می نمایید.
اقوام آریایی مهاجر به ایران از قبیله های گوناگونی تشکیل می شدند که از نظر تبار و زبان، خویشاوند بودند و باورهای دینی مشترکی داشتند. این قبایل جامعه ای شبانی و روستایی را به وجود آوردند،اما همچنان پیوندهای قبیله ای خود را حفظ کردند. هر قبیله شامل تعدادی طایفه بود و طایفه نیز خود، به چندین خانوادۀبزرگ تقسیم می شد.
در کنار این رد ه بندی قبیله ای، نوعی تقسیم بندی اجتماعی سه گانه بر پایۀ شغل نیزوجود داشت که میراث مشترک آریاییان هند و ایرانی به شمار می رفت.
در این تقسیم بندی، افراد جامعه به سه قشر« روحانیان «جنگجویان » و « کشاورزان و شبانان » تقسیم شده بودند. وجود قشرهای سه گانۀ آریایی در آغاز، مُعَرّف نوعی تقسیم کار و دسته بندی حرفه ای به شمار می رفت و به نظرنمی رسد و امتیاز خیلی خاصّی داشته است.
پس از آنکه اقوام آریایی حکومت تشکیل دادند، سرزمین های مختلف را فتح کردند و به تدریج افراد و خاندا ن هایی که ادارۀ حکومت را بر عهده داشتند، به ثروت بیشتر و منزلت بالاتری دست یافتند.
تمرکز قدرت و ثروت در نزد عد ه ای خاص، موجب ایجاد نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی و شکل گیری طبقات اجتماعی به معنای واقعی آن شد. دورۀ کوتاه فرمانروایی مادها را بایدسرآغاز این تحول دانست، ولی در زمان هخامنشیان باافزایش فتوحات و توسعۀ تشکیلات حکومتی، نابرابر یهای اجتماعی و اقتصادی میان گروه حاکم و مردم عادی افزایش یافت …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس دوازدهم تاریخ دهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس دوازدهم تاریخ دهم , دانلود پاورپوینت دهم با موضوع درس دوازدهم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم در مورد درس دوازدهم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم , پاورپوینت پایه دهم درس دوازدهم تاریخ , دانلود پاورپوینت آموزشی کلاس دهم درس دوازدهم تاریخ , ,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر