پاورپوینت درس دهم تاریخ دهم

دانلود پاورپوینت درس دهم تاریخ دهم 

درج شده در دسته بندی  و برچسب پاورپوینت مدارس » کلاس دهم

از سقوط هخامنشیان تا فروپاشی ساسانیان و پایان عصر باستان تاریخ ایران، نزدیک به هزار سال طول کشید. در این دوران سلسله های سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان را تجزیه و تحلیل می نمایید.
اسکندر با قساوت و خشونت، ایران را تحت سلطۀ خود
درآورد. مردم ایران نسبت به این کشورگشای بی رحم وسربازان مقدونی و یونانی او، به چشم بیگانه نگاه می کردندو از سلطۀ بیگانگان بر سرزمینشان ناخرسند بودند. ازاین رو،مقاومت هایی به شکل نافرمانی و شورش در مناطق مختلف کشور در برابر اسکندر و لشکریان او صورت گرفت.
این نافرمانی ها و شور شها به دلیل آنکه پراکنده بود و میان آنهاارتباط و هماهنگی وجود نداشت، به نتیجۀ مطلوب نرسید.
اسکندر مقدونی در 323 ق.م. در بابلِ درگذشت و قلمروپهناور او، که با جنگ و خونریز یهای پی در پی به دست آمده بود، توسط جانشینانش تجزیه شد. بلافاصله پس ازمرگ وی، جنگ های داخلی میان سردارانش برای به دست گرفتن قدرت آغاز شد.
چند سال پس از مرگ اسکندر، یکی از سرداران او به نام سِلوکوس بر بین النهرین، بخش هایی از آسیای صغیر،سوریه و فلات ایران حاکم شد و سلسلۀ پادشاهی سلوکیان راتشکیل داد. سِلوکوس خود را نیکاتور، یعنی فاتح می خواند.
سلوکوس ابتدا شهری را که به نام او سِلوکیه نامیده شددر ساحل غربی رود دجله قرار داشت، به عنوان پایتخت برگزید، اما چند سال بعد، پایتخت خود را به شهر انطاکیه درشمال سوریه منتقل کرد. سِلوکوس و جانشینان او شهرهای زیادی را در قلمرو خود بنا کردند.
آنها قصد داشتند با ایجادشهرهای جدید و کوچاندن یونانیان به این شهرها، فرهنگ یونانی را در ایران و دیگر متصرفات اسکندر در آسیا، رواج دهند. این شهرها براساس معماری یونانی برپا شده بودندو ساکنان آنها وظیفه داشتند از وقوع شورش های احتمالی و هجوم طوایف کوچ رو جلوگیری کنند.
از سوی دیگر، این شهرها، زمینۀ گسترش فعّالیت های تجاری با سرزمین های دور و نزدیک را فراهم می آوردند. سِلوکیان از اوایل تشکیل حکومت خود، با جانشینان اسکندردر مصر، وارد رقابت و درگیری شدند. از این رو، عمدۀ توجه شاهان سلوکی به مناطق غربی قلمرو خودشان بود و برمتصرفات شرقی خویش نظارت و سلطۀ کامل نداشتند …

جهت دیدن جزئیات بیشتر رویپاورپوینت درس دهم تاریخ دهم ” و جهت
 
پرداخت و دریافت فایل
کلیک کنید.

 

پاورپوینت درس دهم تاریخ دهم , دانلود پاورپوینت دهم با موضوع درس دهم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم در مورد درس دهم تاریخ , پاورپوینت کلاس دهم , پاورپوینت پایه دهم درس دهم تاریخ , دانلود پاورپوینت آموزشی کلاس دهم درس دهم تاریخ , درس , کتاب , پاورپوینت طرح,,,

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
فایل های دیگر